نام “ریتالین” از کجا آمده؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید نام ریتالین از کجا آمده است.
در صنعت داروسازی هر دارویی علاوه بر داشتن یک نام علمی که به آن نام ژنریک یا عمومی هم می گویند معمولا دارای یک (یا چندین) نام تجاری هم هست.
نام علمی یا ژنریک هر دارو منفرد و برگرفته از ساختار شیمیایی و فیزیکی مولکول دارو است و در تمام دنیا یکسان است. ولی نام تجاری به طور اختصاصی توسط هر شرکت سازنده دارو می تواند به صورت خلاقانه و بدون ضابطه خاصی بر روی دارو گذاشته شود. بنابر این یک نام علمی دارویی می تواند ده ها نام تجاری، برحسب اینکه توسط کدام شرکت دارویی ساخته شده باشد، داشته باشد.
برای مثال ریتالین نام تجاری ترکیب داروی متیل فنی دیت است. متیل فنی دیت یک نام علمی و منفرد است و ریتالین نام تجاری همین دارو که اولین بار توسط یک شرکت بزرگ داروسازی ساخته شد و البته شرکت های داروسازی دیگر هم سازنده متیل فنی دیت با نام های تجاری دیگری هستند.
اما نام ریتالین بر چه اساسی بر روی داروی متیل فنی دیت گذاشته شد؟
این ترکیب دارویی در سال ۱۹۴۴ توسط شیمیدانی به نام “لئوناردو پانیزون” در شرکت داروسازی نوارتیس (سیبا) ساخته شد. همسر این فرد خانم مارگاریت (با نام مستعار ریتا) به دلیل فشار خون های پایین قبل از بازی تنیس از این دارو استفاده می کرد و اولین کسی بود که تاثیرات مصرف این دارو را به سازنده آن گزارش می کرد. پس از تایید و تجاری سازی این دارو نام ریتالین که برگرفته از نام همسر سازنده این دارو است به عنوان نام تجاری بر روی این دارو گذاشته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نام پیوند
ایمیل
وبلاگ